TEXNOΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

"Ένας άνθρωπος που δεν γεννιέται με το δώρο συγγραφής μυθιστορημάτων περνάει μια δύσκολη στιγμή όταν προσπαθεί να δημιουργήσει ένα μυθιστόρημα. Δεν έχει σαφή ιδέα για την ιστορία του. Στην πραγματικότητα, δεν έχει ιστορία".  Mαρκ Τουέιν.



Κάθε χρόνο δημοσιεύονται εκατομμύρια βιβλία. Βιβλία με τόσο διαφορετικές πλοκές, ιστορίες με αναρίθμητες μυθοπλασίες και ήρωες με πολλά διαφορετικά κομμάτια χαρακτήρων.

Στην ολοένα αυξανόμενη αυτή τάση και κατεύθυνση, βοήθησε η τεχνολογία αφού το γράψιμο έγινε ευκολότερο καθώς από το μολύβι και το χαρτί περάσαμε στη γραφομηχανή, έπειτα στον ηλεκτρονικό υπολογιστή και τώρα στις έξυπνες ηλεκτρονικές συσκευές, όπως το tablet και το laptop. 

Μάλιστα με τις νέες εφαρμογές ευκολότερη έγινε και η επεξεργασία του κειμένου, η εκτύπωση του βιβλίου, η σελιδοποίηση του έντυπου, η διάδοσή-κυρίως μέσω κοινωνικών δικτύων-και η αγορά του ακόμα και ως e-book. Όμως αυτό που χρήζει ιδιαίτερης μνείας είναι το πεδίο της ''υποβοηθούμενης από υπολογιστή δημιουργία'' (computer-assisted creation), που ήδη βοηθά και άλλου είδους καλλιτέχνες, όπως τους εικαστικούς.


Το λογισμικό αυτό το συναντάμε, σε κάποιο βαθμό, και σε διάφορες εφαρμογές όπως sms / messenger στο κινητό μας τηλέφωνο. Η λειτουργία αυτή ολοκληρώνει τις προτάσεις που αρχίζουμε. Η τεχνητή νοημοσύνη φιλοδοξεί να παρέμβει στην έννοια της καλλιτεχνικής δημιουργικότητας. 'Ενας επίδοξος συγγραφέας μπορεί να γράψει τη φράση ''η επιφάνεια της λίμνης έλαμπε...'', να την αφήσει μισοτελειωμένη, και πατώντας ένα πλήκτρο ο υπολογιστής συμπληρώνει αυτοποιημένα ''…κάτω από τον γεμάτο με άστρα ουρανό''. Μπορεί να μας φαίνεται απλό, μπορεί και ο ίδιος να έγραφε με τον τρόπο αυτόν την υπόλοιπη πρόταση. Μπορεί και όχι.

Στη κατηγορία αυτή βρίσκουμε το Lynit. 
Το Lynit είναι μια ψηφιακή πλατφόρμα που βοηθά τους συγγραφείς να απεικονίσουν, να σχεδιάσουν και να υφαίνουν μαζί τα διάφορα στοιχεία-όπως χαρακτήρες, τόξα πλοκής, θέματα και βασικά γεγονότα-που σχηματίζουν μια ιστορία.


Οι συγγραφείς κομμάτι κομμάτι, προσθέτουν στην ιστορία. Καθώς έρχονται νέες ιδέες, αλλάζουν, ίσως δημιουργώντας νέους κόμβους, σχέσεις και αλληλεπιδράσεις κάνοντας την ιστορία να παίρνει συνεχώς διαφορετικές τροπές κρατώντας τον αναγνώστη καθηλωμένο.

Μόλις ένας συγγραφέας εκδώσει το βιβλίο του, το αποτέλεσμα χρησιμοποιείται από την εφαρμογή για να την εμπλουτίσει όλο και περισσότερο, ώστε να βοηθήσει τους μελλοντικούς συγγραφείς με την ακόμη μεγαλύτερη βάση δεδομένων.

Μια άλλη εταιρεία τεχνολογίας, τα Crazy Maple Studios με έδρα την Καλιφόρνια, ισχυρίζεται ότι βοηθά τους συγγραφείς να ζωντανέψουν τα βιβλία τους.

Αντί να δώσουν στους αναγνώστες μόνο λέξεις σε μια σελίδα, οι τέσσερις εφαρμογές της-Chapters, Scream, Spotlight και Kiss-προσθέτουν κινούμενα σχέδια, μουσική, ηχητικά εφέ, ακόμη και παιχνίδια σε ψηφιακά βιβλία, όπου ο ενδιαφερόμενος μπορεί να αποφασίσει τι κάνει ένας χαρακτήρας.

Ωστόσο, οι ειδικοί βρίσκονται σε μια καλλιτεχνική σύγκρουση. Ένα μέρος τους προειδοποιεί κατά της υπερβολικής εμπιστοσύνης στις τεχνολογίες που αποσκοπούν στην παροχή βοήθειας στους συγγραφείς. Στον αντίποδα υπάρχουν και αυτοί που πιστεύουν ότι η τεχνολογία θα γίνει ακόμη πιο εξέχουσα καθώς μια νέα-και μια τεχνογνωσία-γενιά συγγραφέων γίνεται πιο εξέχουσα.

Μετά το εργασιακό κομμάτι η τεχνολογία θα βρεθεί, αν δεν είναι ήδη, σε θέση πλεονεκτήματος και στην καλλιτεχνική δημιουργία.